Cine suntem noi, ce vrem şi care este locul nostru, al românilor, în lume


În anul 1847, la Biblioteca Regală din Paris, Nicolae Bălcescu şi Alexandru Golescu descoperă portretul lui Mihai Viteazu. Pe loc cei doi tineri hotărâră să plătească o copie cu scopul de a o aduce în Valhia şi de a o prezenta românilor. Portretul avea să devină imaginea de suflet a tuturor românilor, simbol al mândriei naționale.
Aceasta este imagine fidelă a cunoaşterii istoriei poporului român: să povesteşti despre trecutul tău fără nicio informaţie, nici vizuală, nici scrisă.
Panteonul[i] român a fost, în decursul timpului, aşezat în aşa fel încât să satisfacă necesităţile politice ale momentului. Cu ridicări şi căderi, dese şi aleatorii, istoria românilor a ajuns să nu fie cunoscută pe deplin de societate, ci doar de istorici. Mai mult decât atât, generaţii diferite au cunoştinţe istorice diferite, intrepretări diferite, nu de puţine ori existând conflicte între generaţii din această cauză.
Bunicul meu nu a fost un om cu multă carte. Însă, pentru generaţia sa, născut în 1912, cele 7 clase primare, într-un popor de ţărani analfabeţi, reprezenta îndeajuns de mult încât să aibă o părere. Discuţiile mele cu el despre istorie, şi îi mulţumesc pentru faptul că nu m-a expediat să îmi văd de treabă, au fost tot timpul contradictorii. Atât cele despre perioada trăită de el, perioada interbelică, anii 50, cât şi despre perioada mai veche, au fost subiect de dispută. Eu ştiam despre Bălcescu ca exponent al revoluţiei de la 1848, el ştia de Brătianu, eu ştiam despre Vasile Goldiş, el ştia despre Iuliu Maniu, eu ştiam de Eremia Grigorescu, el ştia de Averescu, eu ştiam ceva despre Antonescu şi legionari, el altceva. De la el am primele informaţii apocrife despre istoria românilor, de la el am înţeles că informaţia este trunchiată, în funcţie de interesele politice de moment.
Acest tot unitar despre români şi istoria lor nu a fost niciodată povestit, ci s-au prezentat doar anumite aspecte ce conveneau politicii de stat din anumite momente, astfel încât nu a mai rămas decât să se creeze legende cu aspect de istorie adevărată.
Este o problemă, oricât de mult ar fi de considerată ca neimportantă istoria ca ştiinţă. Pentru că pe baza istoriei, povestea noastră, a naţiunii române, şi nu a poporului român, cu se spune de atâtea ori, putem noi să răspundem la cele trei întrebări definitorii: cine suntem, ce vrem şi care este locul nostru în lume.
Din cauza faptului că istoria reală nu a fost niciodată povestită, în locul lor au apărut miturile. Ridicate la nivel de realitate, miturile istorice româneşti duc la aparţia unor concepte, adânc înrădăcinate în conştiinţa românilor, care nu fac decât să aşeze greşit valorile proprii, acestea, la rândul său, ducând la o serie de erori în viaţa socială, îndeajuns de multe încât să ne creeze disfuncţionalităţi. Deoarece am să încerc să le prezint pe rând, nu le voi inventaria aici, ci doar prezint un proverb, extrem de puternic, ce denotă un sentiment de frustrare naţională: „Vom fi ce-am fost şi mai mult decât atât!” Dar ce am fost noi în realitate? S-a prezentat vreodată realitatea dură, demistificată? Dacă ni s-ar spune că, din din 600 de ani de istorie statală română, am fost independenţi, în medie, aproape 60 de ani, am mai dori să „fim ce-am fost”? Dacă am spune că, în realitate, Mihai Viteazu nu a stăpânit niciodată în mod legal Transilvania, el fiind doar un subordonat al împăratului Rudilf al Austriei, şi că la data la care ocupă tronul Moldovei, el îl numeşte pe fiul său domn al Valahiei, am mai crede în mitul unirii de la 1600? Sau dacă am şti că la 1848 Alexandru Ioan Cuza a fost arestat nu pentru că participa la revoluţie, ci pentru că juca stos într-o cameră alăturată, că acelaşi Cuza a fost ales domn al Moldovei şi Valahiei deoarece era venal, lipsit de caracter, afemeiat, cu o personalitate slabă, şi deci uşor de manevrat, ne-am mai dori un astfel de conducător?
Demistificarea istoriei românilor nu este un proces de distrugere a poporului, a conştiinţei naţionale, ci este necesar pentru a înţelege, într-un final, cine suntem, care este locul nostru în lume, pentru a spune în cunoştinţă de cauză ce vrem de la noi. Străinii, atât de huliţi de unii români, ştiu cine suntem şi care este locul nostru în lume, de aceea se comportă aşa cum se comportă. Noi suntem cei care nu reuşim să ne eliberăm de frustrarea extraordinară ce ne apasă.
Nu sunt nici nihilist, nu neg istoria noastră, ar fi şi greu, nici anarhist, nu doresc o pâjolire, iar peste miriştea arsă să treacă plugul, pentru a construi ceva nou. Nu vreau o nouă Catargină. Vreau ca fata mea să ştie cine este, pentru a şti ce vrea. Atât.

           



[i] Lucian Boia, „Istorie şi mit în conştiinţa românească”

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Formarea poporului roman. Concluzii

Despre originea poporului român. I. Varianta din cărţile de istorie

Cat de mult s-a retras Aurelian. I. Imparatul