Cele trei feţe ale lui Marin Preda
1.
Omul de stânga
În toamna anului
1940 soseşte la Bucureşti, repartizat de la Şcoala Normală
de la CristurOdorhei, un tânăr miop, deşirat şi
lipsit de perspectivă. Ardealul fusese
cedat Ungariei. Repartizat la Şcoala Normală,
urmează cursurile deşi avea 18 ani,
vârstă mare pentru şcoală. Şi, lucrul cel
mai important, este lipsit de sprijinul material al
familiei. Tatăl său, Tudor
Călăraşu, supus vremurilor schimbătoare, este nevoit să ţină de
familia sa
rămasă acasă, Ilinca şi Saie. Lipsit de bani, îi cere lui Marin Preda să se
cei trei fraţi din Bucureşti,
Paraschiv,
Gheorghe şi Nilă. Sosirea sa coincide cu
perioada tulbure a Mişcării
Legionare,
aflată la putere alături de Generalul
Antonescu. Are contacte
puternice cu
mişcarea ce era la
modă printre tineri, legionarismul, însă nu
intră
în rândurile acesteia, în primul rând
deoarece nu reuşeşte să înţeleagă
spiritul
legionar, sacrificiul ciudat pentru ţară,
mistica pătrunzătoare a
acesteia. Este
primul moment în care contrucţia sa
psihică, cea de ţăran autentic,
îşi va pune amprenta.
Violenţa
rebeliunii legionare din ianuarie 1941 îl va marca pe viaţă. Ruptura de
gândirea legionară va fi definitivă, chiar dacă până în acel moment încercase
să pătrundă în tenebrele misticii legionare. Din acel moment se va înrepta,
natural, spre orice formă de gândire care se împotrivea dictaturii iraţionale.
Asocierea
cu cercurile socialiste se face în mod natural. Întoarcerea în sat este imposibilă,
fiind considerat „un om sucit”, numeroasele sale întrebări existenţiale reuşind
să îl pună în dificultate chiar şi pe Cocoşilă, veşnicul prieten al tatălui
său. Aşa încât îşi încearcă norocul literar spre stânga, ferm convins că nu va
mai putea dormi la nesfârşit în mansarda fratelui său Nilă.
Soarta
face să se întâlnească cu un comunist luminat, Miron Radu Paraschivescu. Sub
umbrela sa va intra în cercul tinerilor de stânga, Tot comuniştii îi vor
asigura primul loc de muncă, în Institutul de Statistică, loc unde îşi va
desfăşura activitatea vreme de un an, din 1941 până în 1942. În acelaşi timp va
colabora, constant, întâi ca secretar de redacţie, apoi ca scriitor, la foaia
socialistă Popasuri, alături de
personaje care, peste timp, deşi aparţineau mişcării comuniste, vor deveni cei
mai înveşunaţi anticomunişti – Geo Dumitrescu, Sergiu Filerot, Virgil Ierunca.
Spiritul său de conservare ţărănesc îl fac să ia două hotărâri – prima
este accea de a nu se amesteca în discuţiile politice – hotărâre ce îl va ajuta
pe viitor, iar cea de a doua este de a acumula sume de bani munciţi pentru
vremuri negre – Marin Preda lucrează vreme de doi ani la două locuri de
muncă – refent la Institutul de Statistică şi secretar de redacţie la Timpul. În cele din urmă va alege un
singur loc de muncă, bănos – secretar de redacţie la Evenimentul Zilei.
În
martie 1942 se produce debutul său, nuvela Pârlitu’, lucrare ce va fi reluată
de numeroase nuvele, Strigoaica, Salcâmul, Calul, Noaptea, La
câmp, toate cu poveşti despre săteni, însă programatice. Nuvela Calul prezintă un cal mort, de care
încearcă să muşte mai mulţi căţei. Ei nu reuşesc deoarece sunt mici şi nu au
învăţat prima muşcătură. Aşa se simte şi Marin Preda în acei ani. Nu
reuşeşte să muşte prima dată pentru a ajunge la scopul său – să se „arănească”.
2.
Colaboratorul
Marin Preda nu
are cum să prevadă viitorul distructiv al României. „Obsedantul
deceniu”, aşa cum
el însuşi îl numeşte, îl găseşte în parte concentrat pentru război, perioada
1945 – 1946, iar, la demobilizare, cu o apartenenţă la mişcarea socialistă de
la putere. Şi cum socialismul pe care ei îl doreau se deosebea radical de
comunismul sovietic, este martor la „dispariţia” vechilor săi preteni.
Strălucitul poet Miron Radu Paraschivescu, vechiul său susţinător, este lipsit
de putere de colaboratorii comunişti,
Geo Dumitrescu, fervent comunist, va fi aproape interzis, reuşind să
debuteze abia în 1963, Vigil Ierunca va emigra şi va deveni un anticomunist acid,
iar Segiu Filerot, comunistul condamnat la moarte de Antonescu şi scăpat de
sentinţă de sfârşitul războiului, va deveni un obscur funcţionar, adus la
tăcere de comunismul sovietic. Din grupul socialiştilor literaţi, doar
Marin Preda va reuşi, însă cu un preţ – alinierea la tiparele epocii –
realismul socialist.
Cu
excepţia volumului Întâlnirea dintre pământuri, scrisă între anii 1941 – 1945,
lucrările sale sunt perfect în spiritul realismului socialist – O
adunare liniştită, 1949, Desfăşurarea 1952. Deşi
ele sunt pe deplin proletcultiste, ele poartă o amprentă subversivă specifică
lui Marin Preda. Asupra tuturor lucrărilor sale pluteşte o întrebare – de ce o
lume liniştită, cea a ţăranilor, este nevoită să sufere un aşa cutremur? Pe ce
se bazează cei care zdruncină lumea? De ce se ridică cu pretenţii cei care până
mai ieri erau săracii satelor, cei proscrişi, răi şi scandalagii, vreunul
precum Ţugurlan?
Din
obsedantul deceniu Marin Preda reuşeşte să iasă cu Moromeţii, apărută în
1955. Lucrare monumentală, de o profunzime de neînţeles pentru esteţii vremurilor. Este un roman
manifest al unei lumi distruse de comunismul ce „nu mai are răbdare”. Pusă în
contrabalans cu Moromeţii II, lucrarea prezintă o lume ce avea să fie distrusă,
iar în locul ei nu se va aşeza nimic, ci doar batjocură. Imaginea ţăranului,
altădată cu căruţă, cai, pământ şi cu destinul în propriile mâni, ajuns după
colectivizare să conducă o cotigă trasă de un măgar, ţinta glumelor nesărate
ale şoferilor, este emblematică. Aceasta este esenţa scrierilor lui Marin
Preda, aceea de a fi un portretist al unei lumi pierdute, un fin şi direct
acuzator al comunismului ce distrusese deja întreaga Românie.
Colaborarea
sa cu regimul este totală, însă îi asigură supravieţuirea. Ţăranul „cu dinţi
laţi, puternici şi plini de mămăligă” se va „arăni” şi va deveni un om cu
stare, casă şi bani, capabil să întreţină o familie, deşi va păstra obiceiul
tatălui său, acela de a nu se căsători. Vreme de trei ani, între 1954 şi 1958
va avea o relaţie cu poeta Aurora Cornu,
semn atât al acceptării sale în lumea literară, cât şi al stabilităţii sale
financiare, stabilitate pe care Marin Preda o va urmări cu înveşunare toată
viaţa.
După
Moromeţii, colaboraţionismul cu
regimul comunist, în care nu crede, aşa cum nu a crezul în legionarism sau
socialism, se materializează prin nuvelele Ferestre întunecate - 1957, Îndrăzneala
- 1958 şi Friguri - 1963, comandă înternaţională despre Vietnam.
Păstrează însă o neimplicare în viaţa politică, preferând să trăiască din
drepturile de autor ale Moromeţilor.
3.
Patriarhul
Venirea din 1965
a lui Nicolae Ceauşescu în fruntea bucatelor ţării îl face pe Marin Preda
un patriarh al romanului românesc.
Zaharia Stancu era conducătorul atotstăpânitor al scriitorilor, însă avea un
păcat capital. Nu era oltean precum Nicolae Ceauşescu, „calitate” ce îi
aparţinea lui Marin Preda. Aşa încât, sub pavăza dictatorului român, are
posibilitatea de a-şi definitiva lucrările. Perioada vieţii din 1965 şi până la
moarte este extrem de prolifică şi stă sub cuvintele adresate lui Nicolae
Ceauşescu în 1972: „dacă introduceţi realismul socialist, eu mă sinicid!”.
Înreaga
sa operă stă sub semnul acestei declaraţii. Şansa sa este, pe lângă originea
oltenească, faptul că nu intervenise în nici o dispută politică, fiind un fidel
colaborator al partidului, cel puţin de suprafaţă. Dacă subversivitatea
lucrărilor sale nu fusese înţeleasă, acest lucru nu se datora unor chei
ascunse, lucrările fiind extrem de explicite, ci incapacităţii criticilor
comunişti de a înţelege anumite mesaje.
De
un real ajutor este înfiinţarea editurii Cartea Românească în 1970, editură
creată special pentru Marin Preda. Răuvoitorii nu vor unita niciodată acest
lucru, alături de dorinţa sa extraordinară de a strânge bani, dublată de o
zgârcenie proverbială.
Şi
totuşi, pe lângă Moromeţii II, apărută în 1967, şi Intrusul, publicat în
1968, sunt publicate Marele singuratic – 1972, lucrare ce
prezintă condiţia comuniştilor idealişti, distruşi de malaxorul partidului, Delirul
1975 – lucrare ce povesteşte perioada 1940 – 1944, cu accente pe
rebeliunea legionară, Mareşalul Atonescu, Hitler şi Stalin, lucrare ce va
stârni ample proteste ale URSS, şi, în special, Cel mai iubit dintre pământeni
– 1980, un roman şoc ce a zdruncinat din temelii conştiinţa românilor.
Moartea.
În data de 15 mai 1980, la Mogoşoaia, Marin Preda este
găsit în camera sa fără suflare. În vârstă de 58 de ani, în plină putere
creatoare, romancierul de seamă al României moare. Imediat minţile românilor se
înfierbântă – a fost ucis de ruşi pentru „Cel mai iubit dintre pământeni”!
Realitatea este mult mai prozaică. Iubitor de băutură şi companie, Marin Preda
bea până la 5 dimineaţa cu prietenii numai vodcă. Este dus cu greu în cameră.
În timpul nopţii se îneacă cu propria vomă. Moarte boemă, a unui om ce nu
trăise niciodată boem.
Nu moartea sa
este importantă, ci valurile create de ea. Reprezintă destinul unui om ce
reuşise, întotdeauna, să îşi ascundă propriile intenţii. Sub faldurile
socialismului şi ale comunistului, se ascunsese un om care încercase din
răsputeri să pătrundă ideologia totalitară pentru a găsi elemnte ce duceau la
progresul omenirii. Încercase şi cu legionarii, încercase şi cu comuniştii. La
momentul în care nu a reuşit să „înţeleagă”, va părăsi cu dezinvoltură politica
şi va lupta pentru români, pentru umanitate, cu propriile sale arme, cele
literare.
Lucrările sale
sunt emblematice pentru vremurile trecute, de la „timpul care avea răbdare” al
interbelicului, la nebunia legionară,
ororile războiului – al lui
Parizianu’ se întoarce din război cu un şoc vizibil – la distrugerea satului – ţăranii pierd întâi producţia, apoi pământul,
prinşi în vâltoarea intrigilor, a activului
de partid – Nicolae Moromete ajunge horticultor şi devine marele
singuratic, totul culminând cu obsedantul
deceniu distrugător de suflete, deşi omul rămâne „cel mai iubit dintre
pământeni”.
Marin
Preda poate şi trebuie aşezat alături de clasicii literaturii româneşti, cu un
plus pentru extraordinara capacitate programatică a lucrărilor sale – la
sfârşit, deşi a fost supus tuturor torturilor fizice şi psihice, omul se
salvează prin „dragoste”.
Comentarii