Căderea Imperiului Roman. Moştenirea
Moto:
Nu legea este rea, ci aplicarea ei.
Moştenirea este pe patru planuri:
- Statal. Urmarea imediată este declanşarea unui război religios. Atâta timp cât se desfăşoară în
graniţele vechiului stat roman, nu sunt probleme cu vecinii. În momentul în
care se încearcă anumite atunci asupra arienilor germanici, riposta lor este
hotărâtă. Presaţi şi de prezenţa hunilor în estul Europei, goţii lui Alaric se
trezesc atacaţi de trupele romane, imediat după moartea lui Flavius Theodosius.
Deşi făcuse parte din trupele lui Flavius Theodosius, având o importanţă
covârşitoare în victoria ultimului împărat, religia sa ariană zgândără
creştinismul. Aşezaţi în Moesia, ei sunt o permanentă primejdie pentru nou
instalaţii conducători, inclusiv pentru comandanţii celor două armate – Rufinus
şi Stilico. Cu toate că goţii lui Alaric sunt buni luptători, şansele de
victorie sunt minime. Numai apariţia hunilor îi salvează.
Războiul religios practic se generalizează. Sunt
atacaţi aproape instantaneu francii şi vandalii. Scopul
final, impunerea creştinismului nicenian, duce la lipsa unui calcul a
urmărilor imediate. Cuprinşi, după mulţi ani, într-un război ofensiv, fără o
tactică unitară, cu un nou jucător, extrem de dur, pe piaţă, vorbim aici de
huni, creştinii sunt puşi în situaţia grea de a se apăra pe toate fronturile.
În est situaţia se
stabilizează relativ repede. În vest, însă, problemele cresc. Împăraţii,
deposedaţi de prerogativele fundamentale, devin marionetele din mâinile
potenţaţilor militari. Atât Stilico, cât şi Alaric, numesc împăraţi şi îi apără
cu propriile armate. Însă în situaţiile de maximă tensiune, Alaric şi trupele
sale se apropie de două ori de Roma. A treia oară nu se mai opresc, şi ocupă
fosta capitală imperială. Ulterioarele prezentări, toate creştine, arată că
Alaric şi trupele sale distrug Roma din temelii. Descoperirile
recente demonstrează, fără echivoc, faptul că Alaric a avut de împărţit ceva
doar cu Papa şi clerul nicenian, distrugând bisericile creştine, în
conformitate cu principiile intolerante ale creştinismului, fără a distruge
oraşul sau a ucide populaţie.
Dacă în est războiul religios
este câştigat de către nicenieni, în vest războiul este clar de către arienii
germanici. În est statul nicenian
rezistă încă 1000 de ani, definitiv structurat. În vest autoritatea imperială este fictivă,
conducerea aparţinând în mod direct diverşilor
comandanţi militari. Rând pe rând vechile teritorii romane sunt ocupate de
germanici. Ostrogoţii ocupă Italia, vandalii Hispania, vizigoţii Aquitania, iar
francii presează şi ajung la Rin.
Străvechile oraşe romane
Colonia Claudia – Koln şi Aquisgrarum –
Aachen intră în subordinea francilor. În timpul lui Flavius Aetius, „ultimul
roman”, de origine tracică, se reuşeşte,
aproximativ, o readucere a vechii puteri militare, datorită numai capacităţii
sale. Învingătorul lui Attila este acceptat de toţi germanicii, mai puţin de
mica curte. Imediat după uciderea sa, vechiului stat îi mai rămâne doar nordul
Galliei, care însă se declară la rândul său independentă în scurt timp.
Paradoxal însă, o
restauraţie a puterii imperiale o face Odoacru în 476, an oficial al
dispariţiei Imperiului Roman de Apus. După trimiterea formelor statale la Constantinopole ,
se numeşte magister militium, noua
formă a imperatorului.
Creştinismul
nicenian nu dispare. Prin prezenţă constantă, persuasiune şi cultură politică,
papa reuşeşte să convingă întreaga populaţie germanică că accepte
nicenianismul. După jumătatea anului 500 se produce acest lucru, iar
încoronarea lui Carol cel Mare de către Papă reprezintă finalul războiului. Ce
nu s-a reuşit armat, s-a reuşit politic.
- Social. Pătura plebeilor
suferă cel mai mult. Eliberarea sclavilor, pe principii creştine, duce la
colapsul economic. Plebeii nu mai pot fi susţinut material în marile oraşe,
fiind pentru prima oară nevoiţi să muncească. Stăpânii pământurilor, fie că
sunt autohtoni, în est, sau germanici, în vest, nu pot oferi un nivel de
salarizare superior sau îndestulător. Aşa încât, plebeii, după ce au părăsit
masiv vechile oraşe, Roma scăzând de la 2 000 000 locuitori la mai puţin de 20
000 de locuitori, se mestecă cu sclavii eliberaţi, formând noua categorie a colonilor. O perioadă scurtă toţi sunt liberi,
însă pentru a se stabiliza economia este nevoie de forţă de muncă ieftină. Aşa
încât, destul de repede, sclavia reapare sub o altă formă, de data aceasta
acaparând toţi colonii, inclusiv plebeii sau urmaşii acestora.
În privinţa păturii conducătoare, în est situaţia rămâne
stabilă. În vest însă, pătura conducătoare devine cea germanică. Acest lucru
este evidenţiat până în zilele noastre, când nobilimea europeană, cât şi
puţinii monarhi, sunt în totalitate de origine germanică. Aşa încât vechea
aristocraţie şi cavalerii sunt nevoiţi să se îndrepte spre singurul element
stabil, biserica.
Practic întreaga biserică va
fi umplută de fosta pătură conducătoare, ce va conduce astfel,
cu abilitate, destinele creştinismului. Nici nu dispare, dar nici nu îşi va mai
exercita vreodată, în mod direct, puterea politică sau militară: Forma va
deveni din ce în ce mai rafinată, moştenirea acestora coborând până în zilele
noastre sub forma Bisericii Catolice.
- Economic. Vechea economie se reaşează pe alte considerente.
Financiar aureus-ul va domina
încă
multe secole, până la momentul în care Carol cel Mare va bate prima sa
monedă unică. S-a spus că economia se transformă în cea feudală. Cu atât mai
greşit cu cât, atât forma economică, cât şi mijloacele de producţie sunt
aceleaşi. Masa sclavilor creşte prin apariţia colonilor, numeroasă, aşa încât
productivitatea poate creşte exponenţial. Lucru demonstrat de dezvoltarea
Imperiului Bizantin. În vest nu creşte producţia deoarece nu are cerere. Aşa
încât, producându-se doar pentru necesităţile proprii, se intră într-o lentă
scădere a producţiei.
- Cultural. Dezastrul major este cultural. Secole s-a spus că
Biblioteca din Alexandria a fost distrusă
de trupele arabe conform principiului: „Ce este corect,
scrie în Coran, iar ceea ce nu scrie în Coran trebuie distrus. Aşa încât
distruge-ţi tot”. Până la un punct este corect, însă nu se
vorbea despre Coran, ci despre Biblie, iar distrugerea s-a produs în timpul lui
Flavius Theodosius. Dezastrul cultural se caracterizează prin interzicerea,
apoi distrugerea tuturor lucrărilor, de orice natură – politică, filosofică,
economică, socială, ce nu apăreau în gândirea creştină, extrem de dogmatică,
închistată şi intolerantă. Secole de dezvoltare a gândirii şi a ştiinţei sunt
aruncate în foc. Se spune chiar că, la Alexandria , Hypatia reuşeşte să demonstreze că
Pământul este rotund şi că soarele se află în centru. Uciderea ei şi arderea
tuturor lucrărilor sale este reprezentativă pentru dezastrul cultural.
Interzicerea filosofiei
face ca abia în anii 1200 Toma d`Aquino să îl redescopere pe Aristotel, prin
intermediul arabilor. Pâcla neagră a
intoleranţei avea să mai producă victime şi în perioade mai apropiate, prin
Inchiziţie.
Concluzionând,
singura cauză care a dus la dispariţia statului roman este intoleranţa
creştinismului. Puterea statală, dacă nu a putut fi subordonată, a fost
suprimată. În locul Imperiului Roman s-a aşezat, hotărât, Imperiul Bisericesc.
Papa, în momentul de apogeu al său, îşi aşează, cu mândrie, pe cap trei
coroane.
Legea
creştină nu este rea, însă aplicarea ei este dezastruoasă.
Comentarii