Căderea Imperiului Roman de Apus. Constantin cel Mare. Ascensiunea


                                                                                                Moto: Nu legea este rea, ci aplicarea ei.



            Când vorbim de Constantin cel Mare nu putem să ne referim decât la calitatea sa de sfânt, alături de mama, Elena. Orice altă referire, în alt context, pare a fi sortită eşecului. Aura sa divină este atât de strălucitoare încât orbeşte orice încercare de a vorbi ca despre un împărat. În jurul său s-au ţesut poveşti, frumoase şi înălţătoare, descriind un om evlavios, iubitor de Dumnezeu, care a luptat cu tiranii ce-i prigonea pe creştini şi, cu ajutorul Lui, a reuşit să biruiască. A construit un nou oraş, închinat lui Dumnezeu, a instituit dreapta credinţă şi a urcat la Domnul creştinat, cu sufletul curat şi biruitor în numele lui Iisus.
            O poveste frumoasă, născută din nevoia creştinismului de legitimare.
            Tatăl său este Constantius Chorus, este născut în Dardania, Moesia Superior. Pare a fi de origine tracică. Este fiul lui Eutropius,  şi a nepoatei principelui Claudius Ghoticus, Claudia.  Originea sa nu este una de lepădat, provenind practic dintr-o familie importantă în zonă. Alege cariera militară, avansând destul de repede în funcţii, datorită ascendenţei sale, cât şi a calităţilor militare. De la ofiţer în garda imperială, participant în luptele lui Aurelian de reformare a principatului,  avansează rapid tribun, dux, apoi praeses, guvernator al Dalmaţiei. Când Maximian ajunge coleg al lui Domitian, îl numeşte prefect pretorian, comandantul gărzilor imperiale. La 39 de ani, în 289, Maximian îi acordă ce mai importantă atenţie, înrudirea. Divorţează rapid de soţia sa, Elena, şi se căsătoreşte cu fiica lui Maximian, Theodora. Este un procedeu întâlnit des în imperiu, aceste alianţe matrimoniale constituind practic piatra de temelie a romanităţii de secole.
            Din acest moment ascensiunea este deplină. În 293 este numit caesar, ia numele de Flavius Valerius Herculius, şi primeşte comanda Galliei şi a Britanniei. În scurt timp pacifică regiunile, distrugând orice formă de rebeliune.
            În 305 Diocletian, în conformitate cu principiile sale politice, demisionează împreună cu Maximian, lăsând libere funcţiile de augustus. Sunt numiţi, succesiv, Constantius Chorus august în vest, iar Galerius august în est. Este momentul în care se face simţită prezenţa lui Constantin cel Mare. Solicită, şi primeşte acceptul tatălui său, de a fi numit caesar. Însă puternica opoziţie a lui Galerius, convins că filiaţia va distruge sistemul, la îndemnul lui Domitian, retras, dar influent, îl convinge pe Constantius Chorus să îl numească caesar pe Flavius Severus, Extrem de dezamăgit Constantin cel Mare părăseşte îndatoririle sale şi se retrage între trupele tatălui său. Moartea rapidă a lui Constantius Chorus, nici un an mai târziu, provoacă o criză nouă în dominat, exact ceea ce Diocletian încerca să evite. Trupele fidele lui Constantius din Britannia în aleg dominus pe Constantin cel Mare, Maximian, alături de fiul său Maxentius, doreşte să se reîntoarcă pe tron, iar Galerius îl susţine pe Flavius Severus, cel care avea dreptul de a urca pe tron. Reîncepe un război civil, o nouă criză, îndeajuns de puternică să răscolească fragila stabilitate.
            Flavia Iulia Helena Augusta este numele mamei. Despre originea sa, viaţa până la Căsătoria cu Constantius Chorus se ştiu foarte puţine. Se presupune a fi de origine elenă, născută în Asia Minor. Nici despre întâlnirea cu soţul său, nici despre relaţii maritale. Însă în anul 289 este despărţită de Constantin Chorus însă nu şi de  fiul său Constantin cel Mare. Sunt stabiliţi, practic forţat, la curtea lui Diocletian din Nicomedia. Ca fiu de caesar, Constantin cel Mare creşte la curtea lui Diocletian si îşi definitivează calităţile. Este crescut cu multă afecţiune de mama sa pe care o va proteja şi asculta până la sfârşit.
            Când a devenit Helena creştină nu se ştie. Însă influenţa creştinilor în imperiu creşte constant. La momentul în care Diocletian începe persecuţia, este cu siguranţă creştinată. Dacă a apostaziat sau nu, iarăşi nu sunt date. Cu siguranţă nu este alungată de la curte, nu este martir, deci se presupune a fi apostaziat.
            La fel, nu se cunoaşte când a ajuns la Roma. Însă este certă o relaţie directă cu Papa Miltiade, în 310. În toată perioada tulbure a războiului civil, cu edicte de toleranţă, date de Galerius, urmate de anularea acestora de către Maxentius si Maximin Daia, corabia creştinătăţii este puţin cunoscută. Este cert faptul că Helena a dus negocierile cu Papa Miltiade, în numele fiului său, pentru susţinerea acestuia în lupta cu Maxentius.
            Cu siguranţă influenţa imensă pe care a avut-o asupra fiului său a îndrumat creştinismul pe care ascensiunii. Îl îndrumă pe fiul său în toate acţiunile pe care le va întreprinde, îl sfătuieşte, devenind un conducător din umbră al problemelor creştine. În 325 este numită Augusta, cea mai importantă distincţie pe care o poate primi o femeie.
            Toate calităţile cucernice sunt umbrite de două execuţii ale fiului său, la îndemnul direct al său. Primul fiul al lui Constantin cel Mare, Crispus, este executat în anul 326. Imediat este ucisă soţia lui Constantin cel Mare, Augusta Fausta. Cele două asasinate sunt pe deplin puse în ceaţă, iar cei doi nu mai apar în Vita Constantini. Nici unul nu este creştin, ambii fiind, mai mult sau mai puţin păgâni şi/sau duşmani declaraţi ai creştinismului.
            Cu siguranţă Constantin cel Mare nu şi-a petrecut copilăria alături de tatăl său, militar aflat constant la datorie. Însă a fost crescut în cel mai pur stil roman, tradiţional. La fel, educaţia oferită de mama sa a fost modelatoare. Divorţul părinţilor nu îl afectează iniţial, el având 17 ani şi cunoscând perfect principiile vieţii romane, însă noua sa calitate îl va modela. Mutat la curtea lui Diocletian, este tratat exemplar, însă este un ostatic. Aflat în permanenţă la curte, este analizat, verificat şi urmărit. Va învăţa astfel toate tehnicile de manipulare şi disimulare. În acelaşi timp consideră că, fiind fiul de caesar, este îndreptăţit să ocupe, la timpul său, titlul suprem de augustus. Această credinţă a fost, fără îndoială, alimentată şi de mama sa ce se considera, fără echivoc, nedreptăţită de divorţ.
            La curte primeşte o educaţie fără cusur, fiind introdus în tainele filosofiei, retoricii de către Lactatius, strălucitul profesor creştin. Aşa încât, la momentul în care începe prigoana creştină, în 303, Constantin cel Mare are 31 de ani şi este desăvârşit cultural.
            Ca ofiţer luptă în diferite războaie, alături de Diocletian şi Galerius, reuşind să ajungă până la funcţia de tribunus ordini primi în anul 305. Despre rolul său în persecuţie, spune ulterior că s-a opus acesteia, ca un bun apărător al creştinilor. Este greu de crezut, mai ales că persecuţia a fost extrem de puternică, ducând la 5 ani fără papă, aproape distrugând biserica. Este posibil însă că, influenţat de mama sa şi de scrierile lui  Lactatius, să nu fi dovedit iniţiativă şi dorinţă de distrugere, dar cu siguranţă a îndeplinit ordine de persecuţie.
            Abdicarea lui Domitian, alături de Maximian, duce la înscăunarea lui Constantius Chorus. Este momentul aşteptat de Constantin cel Mare. Îi solicită tatălui său să îl numească caesar, lucru acceptat. Era necesar acceptul lui Galerius datorită colegialităţii, dar şi faptului că încă era ostatic. De frica creării unei dinastii ce avea să îl înlăture, Galerius nu acceptă. Numirea lui Flavius Severus, de origine dacică, apropiat al lui Galerius, părea a încheia conflictul. Convins că va fi ucis, la o vârstă de 33 de ani aflat în puternică ascensiune, Constantin cel Mare îşi părăseşte îndatoririle şi se refugiază între trupele tatălui său.
            Moartea lui Constantius Chorus în Britannia îl lasă fără protecţie, dar îi deschide calea spre torn. Imediat trupele tatălui său îl proclamă augustus, declanşându-se astfel conflictul ce va distruge tetrarhia. Galerius nu îl recunoaşte, însă de teama unui război civil îl numeşte caesar, cu Flavius Severus augustus. Lipsit de legitimitate, Constantin acceptă titlul, aşteptând momentul propice pentru a ataca tronul.
            Situaţia se complică în momentul în care Maximian doreşte reîntoarcerea pe tron. Susţinut de fiul său Maxentius, solicită reîntoarcerea pe tron, lucru neacceptat nici de Galerius, nici de Flavius Severus, nici de Constantin. Războiul porneşte cu o virulenţă puternică.
            Maxentius porneşte împotriva lui Flavius Severus, pe care îl învinge şi ucide. În schimb la Massilia, Constantin îl învinge pe Maximian şi îl constrânge la sinucidere. Situaţia nu poate fi rezolvată decât de către Galerius. El îi deposedează pe toţi de titluri, îl numeşte pe Linicius, un dac, augustus în vest. Situaţia devine complicată pentru toată lumea. Linicius primeşte teritoriile lui Galerius, dar este augustus în vest. Maxentius rămâne caesar în vest, controlând Italia şi Africa. Galerius este augustus în est, fără teritoriu, dar practic unic împărat, iar Maximin Daia caesar în est. Singurul nelegitim este Constantin, dar care controlează jumătate din imperiu: Gallia, Hispania şi Britannia. Este anul 308.
            Constantin ştie că simpla putere militară nu are importanţă. Şi începe acţiunea de legitimare.
            Până în acel moment calitatea de Deus a împăraţilor era pe filiaţia Iovus-Jupiter – augustus şi Hercule – caesar. În 310 Constantin îşi anunţă descendenţa sa: este urmaşul principelui Claudius Gothicus. Mai mult decât atât, iese şi anunţă că a avut o viziune prin care Apollo, Sol Invictus, îi apare în vis şi îl anunţă că este salvatorul ce va conduce lumea. Elocinţa sa îl face cunoscut şi iubit de întreaga populaţie din Gallia şi Hispania. Astfel legitimat, conduce vestul imperiului fără probleme.
            Moartea lui Galerius duce la distrugerea tetrarhiei, şi aşa puternic zdruncinată. Maximin Daia, acum augustus în est, doreşte recuperarea teritoriilor lui Galerius. Maxentius, caesar în vest, doreşte să fie augustus în vest. Aşa încât alianţa dintre cei doi este normală. Aflat într-o situaţie imposibilă, Linicius apelează la Constantin. Cei doi se aliază pentru a conduce împreună. Şi războiul începe.
            Odată cu războiul, începe şi marea aventură a lui Constantin cel Mare şi, odată cu el, a creştinismului.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Formarea poporului roman. Concluzii

Despre originea poporului român. I. Varianta din cărţile de istorie

Cat de mult s-a retras Aurelian. I. Imparatul