Căderea Imperiului Roman. Dezastrul
Moto:
Nu legea este rea, ci aplicarea ei.
În istoria europeană
dezastrul nu este prezent. Totul înseamnă evoluţie. Apariţia indo-europenilor
nu poate fi asimilată unui dezastru, noi fiind indo-europeni. Distrugerea
completă a civilizaţiilor miceniene, doriene, ioniene este evoluţia spre
poporul antic grecesc şi completarea elementelor de civilizaţie cu elemente de
independenţă şi putere armată, fără de care nu s-ar fi răspândit cultura.
Revoluţia franceză este un element important în care libertatea învinge
tirania. Primul şi al doilea război mondial reprezintă elemente de luptă în
urma căreia învinge libertatea. Însă fiecare în parte reprezintă câte un
dezastru. Fiecare în parte deosebit de răsunătoare, convulsive, ce lasă urme
adânci în conştiinţa popoarelor. Singurul dezastru acceptat este căderea
Imperiului Roman de Apus.
Cum motivele sunt căutate
întotdeauna în altă parte, căderea Imperiului Roman de Apus este datată
convenţional. Însă momentul ales este greşit din moment ce la acea dată exista
o ficţiune statală, nicidecum un stat în adevăratul sens al cuvântului.
Dezastru dispariţiei
statului roman se petrece cu mult mai devreme. Iar dispariţia statului este
legată d dispariţia elementelor sale constitutive, şi nu într-o organizare
iluzorie. Practic statul roman dispare în timpul lui Theodosie cel Mare.
Flavius Theodosius este,
până la un punct, o oglindă a lui Constantin cel Mare. El însuşi fiul unui
strălucit general, Theodosius cel Bătrân, are însă norocul de a nu sta în umbra
tatălui său. Participă la campanii militare, se distinge în luptă, creându-şi
un nume propriu. Acţiunile tatălui său îi creează probleme majore. Conform
spiritului epocii, Theodosius cel Bătrân face parte din diferite conspiraţii,
sfârşind prin a fi executat. Fiului său i se ia titlul de dux al Moesiei şi,
practic, este exilat pe pământurile sale din Hispania. Pentru scurt timp.
Uciderea lui Valens, augustus în est, în lupta împotriva goţilor de
la Adrianopole
creează o problemă majoră în statul roman. Aflat departe de Constantinopole, Gratian, augustus în vest, face o
alegere considerată normală, fără a putea bănui urmările alegerii sale. Fără a-l numi de jure augustus, îi acordă de facto
lui Theodosius conducerea statului în est.
În 378 Flavius Theodosius
se deplasează în Moesia. Ia conducerea trupelor romane şi pacifică regiunea.
Mai mult decât atât, stabileşte o alianţă cu goţii extrem de benefică pentru
el. Aliaţi de nădejde, goţii vor participa la toate acţiunile sale ulterioare.
Doi ani îi ia lui Flavius
Theodosius să ajungă la Constantinopole.
Doi ani extrem de importanţi în care îşi consolidează
puterea, îşi creşte prestigiul şi pregăteşte acţiunile ulterioare.
Nu se
cunoaşte motivul pentru care adoptă credinţa niceniană. Familia
sa este creştină, însă greu de crezut că sunt nicenieni. Este perioada în care
arianismul este religia creştină oficială, la Constantinopole
existând un patriarh arian. Goţii, aliaţii de nădejde, sunt arieni. Iar
nicenianismul este permanent persecutat.
Nici comportamentul său
ulterior nu arată existenţa unei persoane pioase, cuprinse de evlavie, ci din
contră. Cu o personalitate violentă, capricioasă, este capabil să masacreze
populaţia din Tessalonic doar pentru că este ucis comandantul gărzilor gotice
şi într-o formă rară. Cheamă populaţia la circus,
închide porţile, iar goţii sunt lăsaţi să ucidă întreaga populaţie.
Cea mai plauzibilă este dorinţa de legitimare, asemănătoare lui
Constantin cel Mare, putând astfel să conducă statul refăcut sub religia
creştină niceniană.
Motivele adevărate nu se
cunosc, sunt arătate doar cele oficiale, religioase. Cert este că, după
pacificarea Moesiei şi alianţa cu goţii, în primăvara anului 380 dă un edict,
împreună cu Gratian, prin care se arată că singura credinţă acceptată este
credinţa niceniană, fără a se interzice celelalte religii considerate păgâne. Înainte
de a intra în Constantinopole se botează în credinţa niceniană, iar acţiunile
sale ulterioare întăresc nicenianismul.
La două zile după ce intră
în Constantinopole, îl înlocuieşte pe patriarhul arian cu unul nicenian. Pentru
a întări credinţa niceniană, destul de puţin răspândită, formează un al doilea
sinod, în 381, în care condamnă credinţa
ariană şi o înlătură definitiv.
Acţiunile iniţiale ale lui Theodosius sunt
îndreptate exclusiv împotriva arienilor. Cultele păgâne nu sunt atacate în nici
un fel, existând chiar personalităţi de marcă păgâne în administraţia proprie.
Acţiunile sale par nesigure, mai ales că nu are conducerea în vest. Deşi par
protective, legile prin care permite păgânilor să îşi continue practicile
religioase, sunt din ce în ce mai restrictive. În 388 Flavius Theodosius
înlocuieşte toţi prefecţii subordonaţi, iar cei nou numiţi au sarcina precisă
de a distruge toate templele păgâne. Absolut toate religiile păgâne sunt
suprimate.
Însă acţiunile sale nu
sunt pacifiste, desfăşurate sub auspiciile păcii, ci extrem de violente.
Creează două corpuri armate. Una este formată din goţii aflaţi sub comanda sa,
alta este formată din creştinii radicali, în mare parte călugări din
mănăstirile din Egipt. Violenţa este excesivă, având loc ucideri în pieţele
publice, distrugerea templelor păgâne şi chiar lupte de stradă. Cele două grupări trec prin foc şi sabie întregul stat roman.
Acţiunile culminează cu uciderea, într-o singură zi, a peste 7000 de persoane la Thessalonic.
Acţiunile sunt dezavuate
de toată biserica. Deşi se face în numele creştinismului, distrugerile fac
numai rău. Ambrozie, episcopul de la Mediolanum , în acuză pe Flavius Theodosius.
Împăratul, aflat în maximul său avânt, îl desfide şi refuză să se oprească.
Lupta surdă dintre cei doi începe. Pe de-o parte există puterea imperială, cu
toate caracteristicile sale, pe de cealaltă parte există puterea creştinilor.
Ceea ce părea imposibil se produce.
Ameninţat cu
excomunicarea, la un pas de a pierde totul, Flavius Theodosius se târăşte în
genunchi în faţa episcopului. Obţine iertarea cu un preţ incalculabil.
În 392 Flavius Theodosius
este numit, cu ajutorul creştinismului, împărat în vest. Este ultimul şef de
stat. În scurt timp va produce elementele necesare
dispariţiei statului roman.
Se interzic toate cultele păgâne, inclusiv
veneraţiile din propria casă. Marile aglomeraţii urbane sunt păgâne,
creştinismul nereuşind să pătrundă. Este stinsă flacăra veşnică a Templului
Vesta, vestalele fiind alungate, se interzice orice formă de ajutor bănesc.
Însă cel mai important lucru este renunţarea la simbolurile statale.
Dominus
et Deus este numit, şi rămâne astfel, Tatăl. Împăratul îşi
pierde, astfel, principala calitate statală.
Pontifex
Maximus, funcţie deţinută de la crearea Principatului, este
preluată de către papă sau patriarh, consfinţindu-se astfel supremaţia
religioasă a conducătorilor bisericeşti, în detrimentul împăraţilor.
Pater
familiae este acordat, de jure, fără a se specifica, Fiului
Iisus Hristos, ca protector al tuturor creştinilor.
Distrugerea tuturor
elementelor ce formează statul roman, religie, structură politică, cât şi
pierderea caracteristicilor imperiale duc la dispariţia statului roman. Din punctul meu de vedere, sfârşitul Imperiului Roman ca
stat, sfârşitul lumii romane are loc în anul 392. Ce va urma va reprezenta cu totul alt stat, cu
alte caracteristici şi alte componente politice şi sociale.
Prin acţiunile sale
Flavius Theodosius distruge o lume. Distrugerea nu se va produce simplu, ci în
urma unui război. Este un nou tip de război, mult mai devastator, ce nu va
permite o pace de compromis, ci doar o pace fără prizonieri – războiul religios.
Comentarii