Căderea Imperiului Roman de Apus. Creştinismul până la Constantin cel Mare
Moto:
Nu legea este rea, ci aplicarea ei.
În
general istoria creştinismului şi a Imperiului Roman sunt privite diferit, fără
avea vreo legătură între ele. Doar prin persecuţiile create de diverşii
împăraţi. Iar aceste persecuţii sunt cauzate, conform versiunilor existente, de
păgânismul roman, de imoralitatea împăraţilor ce nu puteau să accepte mesajul
creştin.
Şi totuşi…
Cetăţenii romani, până la
cel mai înalt nivel, sunt profund
religioşi. Multitudinea de zeităţi, vechi greceşti, preluate de romani,
orientale, demonstrează exact acest lucru. Nimic din activitatea lor nu se
făcea fără a cere protecţia zeilor. Nici chiar activităţile considerate imorale
nu erau decât rezultatul unor activităţi religioase, sau ascunse sub acest
aspect. Lumea lor era conducă de Jupiter – Iovus, ca putere politică, de Marte
– Hercule, ca putere militară, de Venus – Cupidon, iubirea, de Mercur –
afacerile. Iar lista poate continua la nesfârşit, până în cele mai amănunţite
elemente ale vieţii. Deci nu religiozitatea le lipsea romanilor, chiar sub o
formă „păgână”. Chiar şi imoralitatea este ascunsă sub o formă religioasă –
Bachus şi Venus – Cupidon.
Pe de altă parte romanii sunt extrem de conservatori.
Petru ei Pater familiae şi, implicit,
Pater Patriae sunt elemente de
nezdruncinat. Sunt modelele de viaţă bine structurate şi bine înfipte în
realitatea de zi cu zi.
Un al treilea element al
societăţii romane este dat de toleranţa
religioasă. Toate religiile lumii îşi găsesc un loc sub soarele
romanităţii. Toţi sunt acceptaţi, toţi sunt slăviţi, toţi sunt veneraţi. Cum a
reuşit astfel ca religia, considerată cea mai luminoasă, să fie persecutată
atât de sistematic? De ce toleranţii romani au fost intoleranţi cu
creştinismul? Din lipsă de înţelegere – ei continuatorii filosofiei greceşti?
Din cauza lui Satan?
În
realitate religia creştină, iar aici nu vorbesc despre creştinismul timpuriu,
este o religie profund intolerantă.
Intoleranţa se observă atât în perioada
persecuţiilor, în activitatea internă, cât mai ales după definitivarea
singularităţii religioase, sub Teodosie cel Mare.
Pentru a privi mai atent
importanţa creştinismului în perioada dominatului, să refacem un mic time line
al creştinismului.
În perioada apostolatului
Sfinţilor Petru şi Pavel, puterea de infiltrare a creştinismului se reduce la
evrei, sclavi şi plebe. Dezvoltarea bisericii începe odată cu stabilizarea
principatului, sub Nerva şi Traian. Papa Clement pune bazele sistemului
bisericesc – episkopoi, presbiteroi şi deakonoi. El este cel care disciplinează
o biserică în creare, cu puternice curente locale şi neîndoielnice dispute
filosofico-religioase. Crearea bisericii continuă în toată perioada de
stabilitate – Papa Alexandru introduce
elementele liturgice, Papa Sixtus consolidează disciplina şi „tradiţia”, Papa
Hyginus condamnă ereziile apărute, în special gnosticismul, Papa Pius
excomunică expres gnosticismul, Papa Ancietus bune bazele dogmaticii
bisericeşti, Papa Victor universalizează creştinismul prin adoptarea limbii
latine ca limbă a messei.
La începutul crizei
biserica creştină este osificată şi puternic. Au destul de mulţi adepţi, sunt
organizaţi, chiar au diferenţe religioase. Este o lume religioasă profundă, în
continuă transformare.
Ce
produce biserica creştină?
Într-o perioadă de
profundă neîncredere, biserica creştină aduse speranţa.
Este un element extrem de important în fericirea unui om. Cu
timpul această speranţă, născută de biserica creştină, se sădeşte în mintea din
ce în ce mai multor romani, până la cele mai înalte niveluri. Cu fiecare principe ucis, cu fiecare instabilitate politică,
tot mai multe persoane încep să creadă că singura speranţă este în creştinism.
Nero a ucis creştinii deoarece nu aveau
apărare. Septimius Severus i-a
persecutat deoarece produceau nenumărate scandaluri între ei, montanişti,
marcionişti, scandaluri uneori ce deveneau adevărate revolte. Primul care
înţelege cu adevărat pericolul creştin pentru statul roman este Decius.
Ajuns principe, Decius
găseşte o biserică condusă de Papa Fabian complet dezvoltată: în acel moment
biserica era un organism viu, puternic şi extrem de bine organizat. Cu o
birocraţie suplă, cu o disciplină de fier, contrastează puternic cu slabul stat
roman. Alegând tradiţia romană în faţa „armatei” creştine, Decius se hotărăşte
să o distrugă. Doar moartea lui Decius salvează biserica.
Însă biserica renaşte. Lipsită 14 luni de
papă, cu un conflict intern – novaţionismul- de o profundă intoleranţă, biserica
se reclădeşte, cu încetul, în special datorită crizei profunde în care se află
imperiul. Pe întreaga perioadă a existenţei Imperiului Gallic sau a Imperiului
Palmyriei, biserica, profitând de slăbiciunea statului, îşi rezolvă problemele
interne şi redevine puternică. Atât de puternică încât Aurelian, proaspătul
reunificator al Principatului, apelează la
Papa Felix pentru a rezolva unele probleme
religioase care produceau revolte in anumite părţi ale principatului. Este practic momentul în care biserica primeşte recunoaştere
principelui ca făcând parte din elementele constitutive ale statului.
De ce atunci să fie prigoniţi exact cel
mai important curent religios? Cea mai importantă structură religioasă, cea mai
organizată, disciplinată „armată” din Imperiu? Din cauza
intoleranţei.
Creştinii nu acceptă conducerea
principelui în calitate de Pontifex Maximus. Ei sunt conduşi de către
patriarhii proprii, egali în drepturi. Principiul de bază este „Dă-i cezarului
ce-i al cezarului, iar lui Dumnezeu ce este al Lui Dumnezeu”. Ei fac parte din
societatea romană, dar cu regulile, principiile lor care, de cele mai multe ori
contravin dispoziţiilor princiare.
Creștinii nu sunt
toleranţi, nici în interior – novaţioniştii îi contestă vehement pe cei care au
apostaziat în timpul lui Decius, gnosticii, montaniştii, marcioniştii sunt
excomunicaţi, cei care ţin la legile evreieşti sunt excomunicaţi, cei care
contestă ierarhia, disciplina sunt înlăturaţi, dar în special în relaţie cu
celelalte religii. Intoleranţa faţă de celelalte religii se va dezvălui în
timpul şi după Teodosie cel Mare.
Pe de altă parte,
creştinii nu văd în principe un conducător. Împăratul, stăpânul lor este Iisus,
împărăţia lor este alta. Nerecunoaşterea primordialităţii principelui este un
element extrem de important în viaţa socială şi politică a principatului.
Diocletian nu se considera
un roman, un quirit. El era un general din Dalmaţia ajuns la conducere. Nici
Constantin Chorus nu este un quirit. Este un general trac din Dardania.
Maximian este din Sirmium, cetatea ce a dat numeroşi împăraţi traci ai Romei.
Iar Galerius, nici măcar nu încearcă să îşi ascundă originile tracice, mama sa
fiind dacă din nordul Dunării, fiind un duşman fervent al romanilor şi dorind
chiar să schimbe numele imperiului în Dacia, persecutând pe romani şi provocând
numeroase revolte la Roma.
Nici unul dintre ei nu doreau să restaureze vechile tradiţii
romane, precum Decius. Ei doreau supunere totală. Iar singurii care nu se
supuneau erau creştinii.
Diocletian începe persecuţia
în 303, la îndemnurile directe ale lui Galerius. În calitate de Dominus et
Deus, Diocletian desfiinţează biserica şi solicită închinarea rapidă a
creştinilor la Sol Invictus.
Apostaziile sunt aproape generale, de nivelul celor din timpul lui Decius. Biserica
rămâne fără papă între 304 şi 308. În vest Maxentius încetează persecuţiile în
308, însă le reîncepe în scurt timp. În est Galerius le continuă neobosit,
urmat de nepotul său Maximin Daia, ce se declara la rândul său dac, duşman al
Romei şi al creştinismului.
Anul 313 este definitoriu
în istoria umanităţii. Este anul în care Constantin cel Mare, aliat cu
Linicius, reuşesc să îi învingă pe Maxentius şi pe Maximin Daia. Europa intră
într-o nouă eră – era creştinismului.
Comentarii