Crăciun
Pe 25 decembrie întreaga suflare creştină sărbătoreşte Naşterea Domnului
Iisus Hristos. Moment definitoriu, Naşterea Mântuitorului umple de fericire
inimile tuturor iubitorilor de Dumnezeu. Curaţi la suflet şi la trup, în prima
zi de Crăciun ne îndreptăm spre biserici pentru a ridica imnuri de slavă lui
Dumnezeu.
Sau nu.
Mai sigur nu.
În general memoria
colectivă este scurtă. Câţiva ani în urmă, câteva decenii, poate un secol,
totul pare veşnicie. Privirea nu se ridică mai departe, în vechime unui popor
sau a unei civilizaţii. Tot ceea ce este acum pare verosimil şi normal, fără a
putea încerca să înţelegem că istoria reprezintă o poveste de viaţă, care în
timp a evoluat, s-a transformat, păstrând însă, fără echivoc, elementele
fundamentale. Un pic modificate, redenumite, în esenţă rămânând aceleaşi.
Mai este un aspect, la fel
evitat. Istoria reprezintă, în mod esenţial, prezentarea unei experienţe de
viaţă ce se transmite în mod direct, de la părinte la copil, fără a fi
perturbată de distorsionări, mai mult sau mai puţin interesate, ale deselor
rescrieri ale istoriei. În acest sens tradiţiile reprezintă cele mai elocvente
prezentări istorice ale culturii unui popor.
Creştinismul a reuşit să
rescrie, până în ele mai mici elemente, istoria unei civilizaţii, cea
europeană. O lume primordială, o civilizaţie ce se crease de la începuturi,
este ştearsă, modelată după principii noi, cu un nou set de reguli morale, cu o
nouă structură socială şi statală, cu o nouă religie. Dacă a reuşit, în
totalitate, să şteargă de pe suprafaţa pământului o civilizaţie şi un stat
extrem de dezvoltate, vorbim despre civilizaţia romanică, ce reuşise să
asimileze toate civilizaţiile europene, cât şi statul roman, puternic, viabil,
dezvoltat, nu a reuşit să elimine exact elementele de istorie primordială, şi
anume tradiţia.
Toate încercările distructive de a elimina
sărbătorile şi sărbătoririle în general s-a lovit de o puternică opoziţie a
maselor. Creştini sau creştinaţi în timpul vieţii, romanii iubeau
festivităţile. Din toate timpurile ei sărbătoreau, găseau prilej de bucurie în
toate momentele vieţii. Primii creştini nu văd cu ochi buni bucuria aducătoare
de păcate. Pentru ei creştinismul înseamnă primordial înfrânare de la lucrurile
lumeşti pentru a se ajunge la
Dumnezeu şi, implicit, la dumnezeire. Sunt cunoscute
numeroasele tendinţe ale primilor creştini de la abstinenţă, inclusiv de la
căsătorie. Pentru ei, toate festivităţile erau reminiscenţe ale unui păgânism
feroce ce distrugeau sufletul iubitor de Dumnezeu. Cu toate teoriile lor,
festivismul se transformă în sărbătorire cele mai importante , cât şi în
sărbătorile de zilele sfinţilor. Singura reaprindere a ascetismului o
reprezintă reformismul calvinist, sute de ani ai târziu, o reaprindere târzie
şi cu urmări minore.
Ajuns la putere puternic
sprijinit de creştinism, Constantin cel Mare modelează sistemul religios
creştin până în cele mai mici elemente. Trecând peste controversa arianismului
constantinian, împăratul încearcă şi, în mare măsură, reuşeşte să imprime
creştinismul în viaţa de zi cu zi. Încă fenomenul sărbătoririi sfinţilor nu
începe, mai ales că toate sărbătorile ancestrale rămân în picioare. Prima
sărbătoare importantă ce este implementată, fără a pune în discuţie Paştele,
sărbătorit de la începutul creştinismului, este Naşterea Mântuitorului.
Iar ziua aleasă este 6 Ianuarie.
De ce?
6 Ianuarie este ziua în
care Misterele
sărbătoreau naşterea zeului născut din fecioară ce va salva
lumea. Indiferent dacă este vorba despre misterele egiptene, cu al
său eon născut din fecioară, sărbătorirea revărsării Nilului, sau
arabii păgâni, cu naşterea pruncului-zeu Dusares din fecioară, sau a grecilor ce sărbătoreau naşterea
pruncului din fecioară. Mai mult decât atât, pe 6 Ianuarie vechii
romani sărbătoreau naşterea zeului Dionissos/Bachus, zeul iubirii, cel care a
transformat apa în vin. Sincretismul este dat de lumea romană, modelatoare de
credinţe, şi tot lumea romană va aşeza Naşterea
Mântuitorului pe 6 Ianuarie.
Ceea ce părea o transformare de succes a
lumii romane se va transforma în coşmar. Urcarea pe tron a lui Theodosie cel
Mare, un creştin nicenian practicant, va duce la distrugerea lumii romane. Cu
un creştinism arian moderat, lumea romană se putuse împăca, reuşind chiar să
asimileze şi lumea germanică prin impunerea creştinismului. Însă revoluţia
creştină a lui Theodosie cel Mare interzice cu desăvârşire cultele păgâne,
distrugând templele acestora şi înecând în sânge pe toţi cei ce se opuneau. Ascetismul
se întinde pe întreaga lume romanică, interzicându-se toate sărbătorile şi
festivităţile.
De scurtă durată, însă.
În vest, la moartea lui
Theodosie cel Mare, este numit împărat fiul său, Honorius, la vârsta de 10 ani.
Pe întreaga durată a domniei, puterea
sa politică şi militară este relativă. Numeroase revolte, numeroase invazii ale
germanicilor arieni, nasc crize interminabile. Doar capacitatea unui general,
Stilico, face ca imperiul să nu se prăbuşească. Lipsa de soliditate a statului
face ca religia creştină, de astă dată niceniană, să revigoreze toate vechile
tradiţii păgâne, interzise, de astă dată mascate sub forma unor sărbători
religioase.
Naşterea
Domnului rămâne principala sărbătoare. Însă simbolismul său se modifică
substanţial, acordându-i-se o altă dată de sărbătoare.
Simbolismul este
percutant.
Al doilea element al
simbolisticii este data – 25 decembrie.
Este o dată extrem de importantă pentru religia romană, naşterea a doi dintre
cei mai importanţi zei ai romanităţii.
Primul este Sol Invictus. Un derivat al lui Apollo, Sol
Invictus se impune în faţa lui Zeus, zeul stăpân şi răzbunător. Sol Invictus
este soarele care învinge în fiecare dimineaţă tenebrele, care dă viaţă şi care
apără de rele. Folosit iniţial in viaţa armatei romane, ca înlocuitor al lui
Marte, prea legat de viaţa agricolă, Sol Invictus se impune ca zeu suprem odată
cu împăratul Aurelian. Părăsit o perioadă, Domitian se intitulează Sol
Invictus, zeu şi, în acelaşi timp, dominus al întregului imperiu. Adjunctul său
devine Hercule, ajutor al lui Sol Invictus. Tradiţia se păstrează intactă sub
toţi împăraţii romani, inclusiv în timpul lui Constantin cel Mare şi a
urmaşilor săi, până la
Theodosie cel Mare. Caracteristica principală a împăratului,
dominus, este pierdută de acesta şi se transferă, simbolic, Mântuitorului, prin
acordarea zilei de naştere a lui Sol Invictus – 25 decembrie. În acest fel
Iisus se legitimează în faţa poporului ca dominus, devenind şi „Lumina Lumii”. Asimilarea este completă, Iisus biruie întunericul şi aduce
lumina.
Cea de-a doua religie importantă a
imperiului este mithrianismul: Religie orientală
importantă, extrem de apropiată de creştinism, este un derivat al
zoroastrismului persan. Folosită iniţial în estul imperiului, reuşeşte să se
impună în imperiu, în special prin înlocuirea misterelor egiptene. Zeul Mihtra este la rândul său un zeu al
soarelui, existând numeroase opinii potrivit cărora inclusiv sincretismul Sol
Invictus este o adaptare pentru populaţia romană a cultului mithriatic,
inclusiv cu privire la dată. Asemenea lui Sol Invictus, Mihtra se naşte pe 25 decembrie. Zeul se naşte într-un staul,
vegheat de animale, iar naşterea sa este vestită unor ciobani ce îşi păşteau
animalele în zonă, în timpul nopţii, de către o stea.
Sincretismul
este complet. Unirea simbolisticii celor două zeităţi supreme duce la
legitimarea celei noi, Iisus Hristos, Mântuitorul, Lumina Lumii.
În est tradiţia se impune mai
greu, doar după moartea lui Theodosie al II-lea, nepot şi continuator fervent
al politicii bunicului său. Însă după 450, anul morţii sale, situaţia
religioasă se relaxează şi în est, cu timpul sărbătorile religioase
impunându-se definitiv.
Crăciunul
se impune ca sărbătoare religioasă în toată lumea creştină. Îl acceptă şi
germanicii, mai ales că au şi ei un zeu solar, Iule, născut tot pe 25
decembrie. Doar numele diferă, dovedind
astfel, alături de Dumnezeu – Dominus et Deus, faţă de Lord - domn şi God – zeu, atât
naşterea poporului român pe aceste meleaguri, cât şi ruptura provocată de slavi
în 602, ruptură ce nu va da voie să pătrundă transformările religioase produse.
Este vorba despre numele de Crăciun, creationem – prunc, sărbătoarea Pruncului Iisus, în oglindă cu Natal/Natale/Navidad/Noel/Nativity,
nativitate – sărbătoarea naşterii
Pruncului Iisus.
În lumina celor prezentate, nu trebuie
să surprindă apariţia lui Moş Crăciun, a fenomenului pomului de crăciun, a
darurilor şi a sărbătoririi, toate acestea tinzând să înlocuiască, treptat,
Naşterea Pruncului Iisus. Tradiţia ne spune că s-a sărbătorit cu mult înainte
de creştinism, indiferent dacă vorbim despre solstiţiul de iarnă la celţi şi
traci, Sol Invictus, Mithra, Iule. Indiferent de vremuri, sărbătorim Binele care învinge Răul, Ziua care învinge
Noaptea, Lumina care învinge Întunericul. Este momentul în care ziua începe să
crească în detrimentul nopţii, anunţând renaşterea vegetaţiei, a vieţii,
creându-se astfel echilibrul atât de necesar umanităţii.
Comentarii