Lupta de la Slobozia - 17 iulie 1821
Vara anului 1821
este sfârşitul încercări a păturii conducătoare valahe de preluare a puterii
politice din mâinile păturii fanariote.
Finalul tragic nu este urmat, aşa cum ar fi fost normal, de risipirea tuturor speranţelor,
ci de înlăturarea elementului fanariot din viaţa politică a Valahiei şi
Moldovei, după 100 de ani de dominaţie.
Contextul internaţional.
La 22 iunie 1815, după înfrângerea
de la Waterloo, Napoleon este nevoit să abdice a doua oară. Legitimismul
european reuşeşte astfel să învingă revoluţionarismul francez. Pe ruinele unei
Europe sfâşiate de 11 ani de războaie, marile puteri europene, mai puţin
Anglia, din ce în ce mai convinsă de rolul ei de mare putere maritimă, cu pieţe
de desfacere imense, Rusia, Austria şi
Prusia, se hotărăsc să construiască o structură de putere ce avea să
stăpânească Europa vreme de decenii. Noua structură, Sfânta Alianţă, stabilită la Viena la 26 septembrie 1815, stabilea,
explicit, faptul că niciun membru al alianţei nu avea să ia vreo hotărâre
diplomatică fără acceptul celorlalte părţi.
O alianţă presupune existenţa unor
interese comune. Însă, cu excepţia unei necesităţi de susţinere a
legitimismului secular, fiecare dintre părţi avea interese diferite. Prusia
dorea crearea unui stat naţional german, un imperiu în centrul Europei, Deutsches Kaiserreich. Vor reuşi după
aproape 60 de ani şi un război câştigat la pas împotriva Franţei. Rusia şi
Austria doreau, deopotrivă, să îşi mărească imperiile pe baza „bolnavului Europei”, un Imperiu Otoman
muribund. Aflate în plină competiţie, îşi vor anihila reciproc toate
încercările de preluare a teritoriilor otomane. Iar una dintre încercări va fi
cea din 1821.
Planul
iniţial

Planul creat avea trei
componente precise.
Prima
componentă o reprezintă forţa armată – în acest scop sunt
integraţi în structurile militare ruseşti numeroşi greci, instruiţi astfel în
tehnicile şi tacticile militare noi. Conducătorul militar al Eteriei, Alexandru Ipsilanti, este avansat până
la gradul de general al armatei imperiale ruse, căpătând o experienţă militară
excepţională. Alături de greci sunt integraţi şi instruiţi şi elementele
ajutătoare ale armatelor greceşti, vorbim aici de preluarea, instruirea şi
întreţinerea trupelor de panduri din
Oltenia, de trupele haiduceşti din
Serbia şi Bulgaria, şi nu în ultimul rând de trupele aromâne din zona Munţilor Pindu.
A doua
componentă este componenta politică. Administraţia
otomană din Balcani fusese cedată grecilor de peste o sută de ani. Ca element
secular, grecii din Balcani considerau că puterea politică le aparţine de
drept. Numeroşi boieri fanarioţi din principatele române, printre care şi domnitorul
Moldovei Mihai Sturza, fuseseră recrutaţi în Eterie. Aşa încât, din punct de
vedere politic, dorinţa de dominaţia a grecilor asupra statelor balcanice este
evidentă: mai mult decât atât, Rusia
dorea crearea unui nou Imperiu Bizantin, cu capitala la Moscova – A Treia Romă
– un imperiu exclusiv ortodox, ce avea să se opună pe viitor schismaticilor
catolici şi ereticilor protestanţi, scopul final fiind cucerirea întregii
Europe şi impunerea ortodoxismului.
A treia
componentă este componenta dogmatică. Este locul
unde interesele ruseşti şi cele greceşti se despart, fiind şi motivul principal
al dezavuării acţiunii de la 1821. Eteria este o societate ale cărei principii
sunt revoluţionare, de origine masonică, fiind în deplină contradicţie cu
secularismul ortodox. Când dovezile în acest sens sunt temeinice,
Kapodistrias este înlăturat din Rusia. Lupta revoluţionară greacă va continua
vreme de peste 13 ani, fiind lipsită de orice suport militar din partea
statelor europene. Abia la 21 iulie 1832, la intervenţia Rusiei, Prusiei,
Austriei şi Angliei, se va naşte statul
independent grec, însă în fruntea sa se află Otto de Bavaria, iar noul stat este complet curăţat de elementele
revoluţionare.
Acţiunea
militară este cu mult mai simplă. Trupele Eteriei aveau să treacă
Prutul şi să înainteze vertiginos spre Dunăre. Zona Dunării avea să fie
apărată, până la venirea grecilor, de pandurii lui Tudor Vladimirescu. După
trecerea Dunării, grecii aveau să fie sprijiniţi de haiducii sârbi şi de
trupele aromâne din Macedonia şi Albania. Concomitent încep răscoale în toate
zonele locuite de greci, aşa încât otomanii să nu poată să respire în voie. Pe
principiul apărării ortodocşilor în faţa păgânilor, trupele ruseşti vor cobori spre Constantinopole, ţelul final al campaniei. Acţiunea, pregătită minuţios
vreme de 6 ani, avea să înceapă pe 6 martie 1821, la Iaşi.
Defecţiunea.
La 21
ianuarie 1821, începe un nou Congres european. Gazda este oraşul Laybach –
Ljubljana – Slovenia de astăzi. Scopul declarat îl reprezintă revoluţia carbonarilor din statele
italiene, revoluţie ce pune în pericol direct şi imediat interesele austriece
în zonă. Este un moment propice
asigurării unui schimb între Austria şi Rusia, cu o zonă italică ocupată de
austrieci şi o zonă balcanică ocupată de ruşi. Cu trupele austriece la
Napoli, ţarul Alexandru putea cere liniştit ca trupele sale să ajungă la Atena.

Theodor Vladimirescu.
Polcovnic –
colonel în armata rusă, sudit – cetăţean rus, Theodor Valdimirescu este un bărbat departe de
imaginea romantică creată mai târziu. În vârstă de peste 40 de ani, el este un
membru al boierimii româneşti, al unei boierimi mijlocii, departe însă de marea
boierie grecească a timpului. Cu mult timp
înainte de debarcarea Eteriei de la Prut, pe 4 februarie 1821, la Padeş
va emite proclamaţia ce va enunţa intenţiile mişcării sale – o autonomie
extinsă, cu domn susţinut de Austria şi Rusia, cu înlăturarea grecilor de la
conducerea ţării. Este o mişcare politică contrară Eteriei, dar în deplină
concordanţă cu planul rusesc. Doreşte supunerea faţă de Rusia, dar nu prin
intermediari greci, ci direct de către boierimea românească.
Dezavuarea
mişcării revoluţionare a Eteriei de către Alexandru I din 19 martie 1821 cade
ca un trăznet asupra lui Theodor Valdimirescu. Acţiunea începută avea ca punct
de sprijin Rusia, atât împotriva turcilor, cât şi împotriva grecilor. Este pus
într-o situaţie catastrofală, aproape fără mijloc de ieşire. Trupele eteriste
se aflau în marş forţat spre Dunăre, trupele turceşti, după se asigură de
neimplicarea Rusiei, pleacă în marş spre Valahia. Începerea răscoalelor
greceşti, sârbe şi aromâne dau naştere unei cotrareacţii imediate a otomanilor.
Planul
iniţal prevedea asigurarea Olteniei şi ocuparea Bucureştiului de către
eterişti. În noua conjunctură internaţională, Theodor nu mai este dispus să
cedeze Bucureştiul şi pleacă în marş forţat. Susţinerea sa de către boierii
români dispare, ei părăsind în grabă Bucureştiul. Pe 29 martie ajunge la Dealul
Cotrocenilor, iar pe 2 aprilie intră în Bucureşti, asumându-şi conducerea
statului sub numele de Domnul Tudor.
Întâlnirea
dintre Domnul Tudor şi Ipsilanti nu avea cum să fie de bun augur. Ipsilanti
solicită păstarea înţelegerii anterioare, cu Theodor Vladimirescu să asigure
flancul Olteniei, iar Bucureştiul să fie baza de plecare a acţiunii eteriste la
sud de Dunăre. Având ca argument faptul că mişcarea sa este egală cu cea
eteristă, în planurile ruseşti, cât şi faptul că mişcarea fusese dezavuată de
către Alexandru I, Domnul Tudor refuză cererile lui Ipsilanti. În cele din urmă
se ajunge la o înţelegere – nordul Valahiei, cu capitala la Târgovişte, să
apariţină eteriştilor, iar sudul să aparţină Domnului Tudor.
La 12 mai
1821 se semnează Declaraţia de la Laybach
între cele trei puteri – Austria, Rusia, Prusia, cu susţinerea Angliei, prin
care se statuează faptul că revoluţiile
pot fi înnăbuşite prin forţă. Este momentul în care Imperiul otoman încearcă să
recupereze Valahia.
18.000
soldaţi intră pe la Brăila, iar dinspre sud intră 15.000 soldaţi otomani.
Situaţie se dovedeşte a fi neagră. Theodor Vladimirescu înţelege şi încearcă să
salveze ce se mai poate din mişcarea sa. Diplomaţia avea să fie de prisos.
Zarurile fuseseră aruncate.
Însă
Theodor Vladimirescu încearcă o rezistenţă puternică. Scopul este a rezista
până când statele europene aveau să îl ajute, fără să ştie că otomanii nu
intervin decât în momentul în care au mână liberă din partea Sfintei
Alianţe.Aşa încât ridică tabăra de la Cotroceni şi se îndreaptă spre Râmnicu
Vâlcea, loc unde îşi pregătise din timp puncte de rezistenţă.
Cum
trupele sale sunt puţine, Ispilanti hotărăşte să se alieze cu Theodor. Lucru
greu de realizat datorită dorinţei celui din urmă de a fi singurul stăpân în
ţara sa. Iar singura măsură de eliminare a lui Theodor este asasinatul. Începe
un lung şir de trădări din istoria românilor.
În data
de 02 iunie 1821, din mijlocul taberei sale, Theodor Vladimirescu este arestat
de către Iordache Olimpiotul, prin trădarea a patru dintre cei mai importanţi
căpitani ai săi. Adus în mijlocul eteriştilor, este acuzat de trădare a
mişcării, deşi nu jurase niciodată supunere acesteia. După diverse încercări de
a-l determina să trimită un ordin trupelor sale pentru a se alătura eteriştilor, inclusiv
prin tortură, în noaptea de 9/10 iunie este asasinat, trupul ciopărţit şi
aruncat într-o fântână părăsită.
Pandurii
se risipesc. O mare parte se îndreaptă spre casele lor, cealaltă parte se
alătură eteriştilor. Lupta acestora este fără de succes. La Drăgăneşti, în data
de 19 iunie, forţele otomane zdrobesc trupele eteriste. Elita lor este arestată
şi trimisă spre Dunăre.
Conducătorii
panduri încearcă să ajungă la Brăila. De aici aveau să plece în alte zări
pentru a scăpa de otomani. Însă sunt aşteptaţi la Slobozia. Pe 17 iulie, la
peste o lună de la moartea lui Theodor Vladimirescu, ultimele trupe pandure
sunt risipite, iar odată cu ele ultima încercare armată de eliberare a
Valahiei.
Urmările.
Philiki Hetairia dispare. Alexandru Ipsilanti reuşeşte să se
refugieze în Austria, însă imediat este arestat. Ţinut vreme de 7 ani închis,
autorităţile austriece îl elibereaza doar pentru a muri într-o sărăcie lucie.
Însă acţiunea sa de declanşare a revoluţiei greceşti îşi atinge scopul.
Războiul grec de independenţă este lung şi sângeros, iar finalul, chiar daca nu este cel
dorit, prin înscăunarea lui Otto de Bavaria, se poate spune că mişcarea a avut
succes.
La fel şi mişcarea lui Theodor Vladimirescu are rezultatul scontat. Deşi înnăbuşirea
în forţă a mişcării nu putea prezuma un viitor bun, un an mai târziu, sub
presiune internaţională, Imperiul otoman acceptă numirea ca domn a unui boier
pământean. In istoriografie se încearcă atribuirea unei componente sociale
mişcării lui Theodor Vladimirescu, în realitatea Theodor Vladimirescu doreşte
nici mai mult nici mai puţin decat înlăturarea domniei fanariote şi a boierimii
greceşti, în acelaşi timp. Lucru întâmplat un an mai târziu, prin numirile lui Ioniţă Sandu Strudza în Moldova – 22
iunie 1822, şi Grigore Dimitrie Ghica
în Valahia - 30 iunie 1822.
Se poate
spune că ambele mişcări au reuşit, însă numai componenta lor militară nu. În
final, moartea celor doi eroi demni de o tragedie greacă, Theodor Vladimirescu
şi Alexandru Ipsilanti, nu a fost în zadar.
Comentarii